سفارش تبلیغ
صبا ویژن

7 اشتباهی که در یک طراحی سایت میتوانید انجام ندهید !

درجهان میلیون ها وبسایت ساخته شده اند و هم اکنون که این مقاله را میخوانید شاید میلیون ها وبسایت دیگر درحال راه اندازی باشند . اما معیار در  طراحی سایت چیست ؟ ممکن است چه اشتباهاتی در  طراحی سایت ، آن را به حاشیه براند ؟ در ادامه با  طراحی سایت همراه باشید.

در  طراحی سایت  باید بصورت همزمان زیبایی و کارایی آن را مدنظر قرار دهیم، زیبایی و خلاقیت در  طراحی سایت  حرفه ای بسیار تاثیرگذار است ولی اگر کارایی لازم را نداشته و بازدیدکنندگان شما نتوانند بخوبی از امکانات آن بهره مند شوند ارزشی نخواهد داشت. در این مقاله قصد داریم 7 نکته اساسی که طراحان و کدنویسان در  طراحی سایت  به آن توجهی نمیکنند بررسی کرده و راه پیشگیری از آنها را به شما آموزش دهیم.
1- جستجو در سایت

اینترنت مانند آرشیوی از اطلاعات است، اگر سایت شما دارای مطالب روزانه و یا وبلاگ است امکان جستجو در آن امری ضروری خواهد بود،  طراحی سایت  باید به شکلی باشد که بازدیدکنندگان خیلی سریع به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند و جستجو در سایت یکی از بهترین روش ها برای این کار است.

پیشنهاد:
موتور جستجوی گوگل قویترین موتور در حال حاضر می باشد که امکانی به نام Custome Search Engine یا همان موتور جستجوی شخصی را برای استفاده در  طراحی سایت  ارائه کرده است. شما پس از ثبت نام، کد HTML گوگل را دریافت کرده و در سایت خود قرار میدهید به این ترتیب یک موتور جستجوی قدرتمند در سایت خود خواهید داشت.

 طراحی سایت  با نوار جستجوی گوگل

    کد زیر یک نمونه فرم HTML است برای نمایش جستجوی گوگل بر روی سایت بدون تغییر در  طراحی سایت شما استفاده میشود. تمام کاری که باید انجام دهید قرار دادن آدرس سایت خود در کد زیر است، همچنین میتوانید عبارت مربوط به دکمه جستجو را تغییر دهید.

2- خوانا نبودن متن در  طراحی سایت 

یکی از مهمترین فاکتورها در طراحی سایت خوانا بودن نوشته های موجود در آن است. مسلما طراحی زیبا و خلاقانه توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب خواهد کرد ولی برای دریافت اطلاعات نیاز به استفاده از نوشته خواهیم داشت. استفاده از فونت های نامتعارف و یا رنگ های نامناسب در طراحی سایت میتواند خواندن مطالب را برای کاربران دشوار کرده و موجب خروج آنها از سایت شما شود.

پیشنهاد:
ترکیب رنگ مورد استفاده در طراحی سایت های بزرگ را بررسی کنید تا به تاثیر استفاده از رنگ در خوانایی مطالب پی ببرید. همچنین مقاله ترکیب رنگ سایت با الهام از طبیعت میتواند به شما کمک کند.
در طراحی سایت و بخش های مختلف آن از فونت های معمول و آشنا برای چشم خوانندگان استفاده کنید و ار نوشته های خیلی ریز پرهیز کنید.

3- رعایت اصول نگارش در سایت
محتوای مطالب وبسایت برای آن بازدیدکننده جذب خواهد کرد. ساختار نوشته و رعایت اصول نگارشی میتواند به اندازه طراحی سایت بر موفقیت و شکست شما تاثیر داشته باشد. در دنیای امروز اینترنت کاربران مطلبی را نمیخوانند مگر آنکه واقعا برای آنها مفید و جالب توجه باشد، در نتیجه ابتدا نگاهی کلی به مطلب و سرفصل های آن خواهند کرد. گاهی اوقات طراحی سایت و یا بی سلیقگی نویسنده موحب بی توجهی به این نکته اساسی و عدم استفاده از سرفصل و تگ های HTML میشود.

عنوان مناسب و مجزایی برای هرصفحه از سایت مشخص کنید تا بازدیدکنندگان شما بدانند که در هر لحظه در چه صفحه ای قرار دارند، مشاهده میشود که در نمونه هایی از طراحی سایت حتی نام صفحات به درستی انتخاب نمیشوند.

پیشنهاد:
با استفاده از دستورات CSS و HTML صفحات داخلی سایت را بدرستی طراحی کنید:
 طراحی سایت  را به گونه ای انجام دهید که فاصله مناسب بین خطوط و نوشته و عکس ها رعایت شود.
بروزرسانی و بازبینی را همزمان انجام دهید. افزودن مطالب جدید با رعایت اصول بسیار مناسب است ولی گاهی نوشته های قبلی سایت را بازبینی کرده و اشتباهات موجود را رفع کنید.

4-  طراحی سایت  با دسترسی مناسب

آدرس دهی، طراحی منو ها و دسترسی آسان به بخش های اصلی عوامل موثری بر افزایش کارایی سایت شما هستند که بخوبی باید در طراحی سایت مورد توجه قرار گیرند. استاندارد مشخصی برای اینکار در طراحی سایت وجود ندارد و باید متناسب با محتویات هر سایتی انجام شود.

اگر از نوشته برای آدرس دهی به صفحات استفاده میکنید باید کوتاه و گویای مطالب آن صفحه باشد و اگر با استفاده از تصاویر برای تعیین بخش های مختلف در طراحی سایت بهره میگیرید، ارتباط معنایی تصویر و محتوای صفحه اهمیت بالایی خواهد داشت. لینک های خراب نباید جایی در صفحه اصلی شما داشته باشند و مهمتر از همه اینکه هیچ لینکی از صفحه اصلی به خود آن قرار ندهید!

5- تنوع صفحات در طراحی سایت

خلاقیت و استفاده از گرافیک زیبا بسیار مفید است ولی زیاده روی در آن بخصوص برای طراحی سایت اثر معکوسی بهمراه خواهد داشت. طراحی ظاهری متفاوت و مجزا برای هر صفحه از سایت نتیجه ای جز سردرگمی کاربران نخواهد اشت. فرقی نمیکند که طراحی سایت شما تا چه اندازه جذاب باشد، اگر ارتباط گرافیکی مناسبی بین صفحات برقرار نکنید کاربران با آن راحت نخواهند بود و سایت شما را ترک میکنند.

6- استفاده از موسیقی متن

کاربران بدنبال کارایی و محتوای مناسب در طراحی سایت شما هستند و 99 درصد آنها اهمیتی به موسیقی متن سایت شما نمیدهند. بعضا مشاهده میشود که اشتباه بدتری در طراحی سایت انجام میشود و برای هر صفحه موسیقی جداگانه ای قرار میدهند که نتیجه ای جز برهم زدن آرامش و مصرف پهنای باند بازدیدکنندگان نخواهد داشت.

7- آزمایش کارایی طراحی سایت

طراحی سایت خود را به گونه ای انجام دهید که بر روی تمام مرورگرها قابل مشاهده باشد، پس از پایان کار لیستی از دستگاه ها و مرورگرها تهیه کنید و نحوه نمایش سایت بر روی هرکدام را آزمایش کنید.

منبع: طراحی سایت